My new teeth : Use braces

Ari ni 1st time aku g pasang braces (Pendakap gigi).. Aku wat braces ni kat satu klinik gigi swasta di Putrajaya.. Nama klinik tu, Klinik Pergigian Izra. Klinik ni memang selesa. Kali pertama aku datang klinik ni, aku ingat doktor dia garang. Tapi doktor tu baik sangat. Dia layan kita pun baik. tak garang pun..

Time doktor tu suh sy psg braces, macam2 benda sy pkir.. Sakit la, takut la, macam2 lg la.. tapi time dia pasang tu tak sakit. Time die ketat kan tu je.. pastu, masa dia pasang benda alah ni kat gg kite, rasa cam mulut kite kebas semacam je. Pastu masa guna braces ni, kita kene utamakan penjagaan gigi kite plak. Doktor cakap, aku kene guna braces ni selama setahun. Tapi tengok macam mana keadaan gigi kt nanti ar… Setahun lg nak tunggu tu.. huhuhu.. Nak cantik punya pasal, sanggup la.. hahaha

Ni aku nak kongsi cta serba sedikit pasal braces la.. hahaha

Dental braces (also known as orthodontic braces, or simply braces) are a device used in orthodontics to align teeth and their position with regard to a person’s bite. They are often used to correct malocclusions such as underbites, overbites, cross bite and open bites, or crooked teeth and various other flaws of teeth and jaws, whether cosmetic or structural. Orthodontic braces are often used in conjunction with other orthodontic appliances to widen the palate or jaws or otherwise shape the teeth and jaws. While they are mainly used on children and teenagers, adults can also use them.

For more info: Dental Braces

Published in: on 18/01/2010 at 8:55 AM  Comments (2)  
Tags: , , ,